lördag 4 augusti 2012

Reflektion kring våra reflektioner i den här bloggen

Josefin, 
jag har funderat mycket under sommaren på varför jag tycker våra samtal och vårt bloggande påverkat mig, hur jag är i mitt klassrum och mitt sätt att se på lärande så mycket.  Jag har alltid sett mig som en reflekterande, nyfiken och vetgirig person. En person som inte nöjer sig utan vill framåt hela tiden. Problemet har nog varit att jag sprungit på för många bollar på en gång, jag tycker att det mesta är kul och intressant, vilket har gjort att jag jagat runt som en vettvilling. Att vara en vettvilling är kanske inte så produktivt alla gånger, speciellt inte när man aldrig tycker sig se några resultat, detta för att man inte hinner, man har redan startat upp nästa projekt. 

Reflektion tas upp i boken Att lyfta den pedagogiska praktiken (Myndighet för skolutveckling) som en drivkraft, en motor i den professionella förbättringsprocessen. Enligt författarna är den vetenskapliga definitionen av reflektion, att det är en målinriktad tankeverksamhet där syftet är att skapa struktur, att distansiera sig från gamla tankemönster och utveckla nya, att reflektionen sammanfogar delar till en helhet som syftar mot ett mål och därmed skapar nya handlingsmönster. Att man omprövar gamla beslut, skapar nya och handlar därefter. Vidare tar de upp att motpolen är odisciplinerat funderande, det är tankar som lever sitt eget liv och dyker upp i tid och otid. 
"När man i skrift formulerar tankar och erfarenheter tvingas man skärpa tanken och öka tydligheten." s. 29 Att lyfta den pedagogiska praktiken
Enligt författarna synliggör man den tysta kunskapen när man skriver ner den och dokumenterar den, man sätter ord på den praxis som finns. Man utvecklar den professionella dialogen och skapar ett yrkesspråk.  

Jag har ägnat mig åt odisciplinerat funderande tidigare, mycket odisciplinerat. Bloggandet som har varit vår form att dokumentera reflektionen har verkligen hjälpt mig att få strukturen, att urskilja delarna och se helheten, att hålla fokus på några områden och att djupdyka i dessa, att ompröva och göra annorlunda, att mina tankar är mer strukturerade och att avgränsa i djungeln av information. Våra samtal tycker jag också har fått struktur och att jag upplevt att vi hela tiden kunnat härleda det vi kommit fram till med hjälp av aktuell forskning och litteratur. Otroligt tillfredsställande, givande och kul. 

Tack!

2 kommentarer:

  1. Åh, du har så RÄTT! Odisciplinert funderande har jag också gjort mycket av, men vilken fart och vilken entusiasm som väcktes när vi dokumenterade disciplinerat. Ser fram emot en ny härlig termin med spännande reflektioner (och möten IRL). Låt oss boka in ett möte i september när vi kommit igång och fått upp farten. Hej hösttermin!

    SvaraRadera
  2. Ja, en träff behövs snarast! :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...