torsdag 23 augusti 2012

Om det här med sen ankomst

Idag startade jag upp terminens kurser och tillsammans med eleverna bestämde vi ramarna kring mobilanvändning, mat och dryck på lektionerna och sen ankomst. Skolan har inga uttalade ordningsregler. Vi hade spännande samtal om respekten för mig som lärare och för varandra.  Bland annat mynnade våra samtal ut i det här (torra!)  dokumentet.

Lappen kommer att tejpas upp på salsdörren när lektionen börjar och eleverna får skriva upp sig när de kommit försent och ange orsak om de vill. Sedan registrerar jag de antal minuter de kommit försent och de släpps in när jag haft genomgång i lugn och ro. Betonade att det är mänskligt att komma försent någon gång ibland och att jag inte är ute efter att sätta dit eleverna eller bestraffa dem, utan att jag vill ha ett lugn klassrumsklimat där eleverna och jag hittar fokus. Vi verkar alla nöjda så här långt.


1 kommentar:

  1. Vilken bra idé att de får skriva upp sig, istället som vi haft det här, att det bara står: "Lektionen har börjat, du får vänta tills jag öppnar". Spännande att se hur utvärderingen blir om några veckor.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...