fredag 31 augusti 2012

Nationella proven ett misslyckande?

I dagens DN och dagens SvD kan man läsa om hur de nationella proven inte varit den garant för likvärdig bedömning man hoppats, bland annat för att uppsatsdelen i svenskämnets prov är för komplext att bedöma. Man skriver att det varit ett lotteri för eleverna vilket resultat de fått.

Jag tycker om nationella prov och den vägledning de ger oss, läraren har inte många bedömningsråd från Skolverket att ta hjälp av. Det är viktigt att få den möjligheten att noggrant sambedöma som de nationella proven ger oss. Att bedömningen av proven landet över inte varit likvärdig känns förskräckligt sorgligt.

Är det en kompetent lärarkår som har misslyckats? Är det en inkompetent lärarkår som gjort misslyckade bedömningar? Är det provmakarna på Uppsala universitet som inte kan göra lyckade prov? Är det Skolverket som inte kan tydliggöra kunskapskraven?

Oavsett vems felet är, är den icke likvärdiga bedömningen av nationella proven ett misslyckande för skolan. Sådana är vi inte betjänta av, den saken är säker.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med!

    Kan det vara så att det behövs en nationell kompetensutveckling?

    SvaraRadera
  2. Vet du vad som behövs... I boken Bedömning för lärande skriver Christian Lundahl om hur man ska synliggöra och skapa en samsyn kring vad som står i våra styrdokument genom att ställa frågor till dem och sedan såklart diskutera dem... (s. 90-93) Så enkelt kan det vara, att helt enkelt plocka upp diskussionen igen om vad kunskap är, vad menar vi med alla ord som står i våra styrdokument, vad anser vi vara kunskapskvaliteter och på vilken nivå ska de vara, detta behövs först på en lokal nivå och sedan på en nationell nivå, annars kommer vi aldrig komma åt problemet med att bedömningen inte blir likvärdig. Det måste också ske på en konkret praktisk nivå och det måste ske bland lärare, politiker och berörda myndigheter och varför inte slänga in elever i diskussionerna...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...