fredag 31 augusti 2012

I checklistornas tid

Om förra terminen var terminen jag gjorde quiz verkar denna termin ha fokus checklistor och kunskapsmatriser. Här följer några exempel:

Till varje B-kurs eller kurs 2 får eleverna börja med att fylla i en checklista där de bedömer sin egen kunskap från A- respektive 1-kursen. Så här kan en sådan se ut. Allt för att tydliggöra vilken kunskap jag förväntar mig att de har med sig och för att synliggöra vad de tidigare lärt sig.

Eleverna som läser kursen Svenska 1 har fått göra en "diagnos" där de läser en novell och sedan skriver en sammanhängande reflekterande text kring det lästa (där några givna punkter ska vara med). Jag har möjlighet att få en uppfattning om förkunskaper i skrivande såväl som läsförståelse och anpassa undervisningen efter det.

Till diagnosmomentet har jag tillverkat en responsmall i matrisformat där jag utvärderar elevernas kunskaper i skrivande och ringar in vad varje elev måste arbeta mer med. Indelningen och uttrycken har jag till stora delar plockat från nationella provets bedömningsmaterial. Det här är en typ av formativ återkopplingsmall där jag inte skriver så mycket (tidsbesparande), men i gengäld återkopplar muntligt också på lektionstid.

Eleverna på min skola är ovana vid sättet att arbeta, men jag tror att arbetet kommer att ge goda resultat för eleverna och arbetsbördan känns rimlig för mig.


2 kommentarer:

  1. B-kursen: Vad tydligt och bra! Vad blev det för respons av eleverna?

    Diagnos: Vilken bra och tydlig responsmall, den kan eleverna i förlängningen använda för att bedöma varandra med också. Spännande...

    SvaraRadera
  2. Responsen var blandad. Det blev väldigt tydligt vilka områden de inte gått igenom så mycket och var de var osäkra, så det känns enkelt att planera framåt för mig som lärare. Det är ju bra.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...