fredag 31 augusti 2012

Håll i!

En tanke som slår mig efter några dagar på min nya arbetsplats är skillnaden i arbetskulturer. Jag inser att något (en rutin, ett arbetssätt, en metod) är självklart när det funnits ett tag och är välbefäst i kulturen på just den arbetsplatsen och hur varje förändring - bra eller dålig - kräver energikrävande möten och diskussioner för att ändras. Om det så är formativ bedömning som ska införas, nya ordningsregler eller mötesrutiner som ska till är förändringen i sig tids- och energikrävande.

Något jag tänker är att det finns stor vikt vid att hålla i det som är bra, inte släppa taget och sänka krav på kollegor eller arbetsgivare för att det är bekvämt för stunden. Det är livsfarligt! Att återinföra samma kvalitet kan sedan vara väldigt krävande och kanske omöjligt. Det samma gäller förstås våra elever. Med rätt förutsättningar och förväntningar till en början blir undervisningen enklare, om det så handlar om att tydligt kommunicera hur den lektionsfri tiden på tisdageftermiddagar ska användas eller vilka ordningsregler som gäller i klassrummet. Vi har sett det flera gånger i vår yrkesroll, i det stora och i det lilla - håll i!

PS: Malin, på min nya skola har jag på nåder och efter förhandlingar fått lov att köpa in reflektionsböcker till eleverna (A5-skrivhäften, du vet sådana som finns i travar på skolan vi båda arbetat). Ett redskap som jag använt i varenda kurs jag någonsin undervisat sedan 2007, men som var långt i från självklart på skolan i innerstan, det är tydligt. Elever och kollegor är nyfikna och undrar vad det är jag pysslar med egentligen. Inte visste jag att jag kunde röra upp så mycket damm där jag drog fram.

1 kommentar:

  1. Det är så lätt att man tar saker förgivna. Det pratas så mycket om dokumentation nu för tiden. Vi dukar under den... men ... den är effektiv, att skriva ner allt som är bra är ett sätt att hålla i och medvetengöra vad som fungerar.

    Intressant, med reflektionsböckerna, det som var och varannan har här på skolan... och att det kan röra om.. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...