fredag 15 juni 2012

När berättar jag betyget?

Det är en sak jag behöver göra upp med kring Formativ bedömning, en sak jag känner att jag inte riktigt är klar med, en sak jag känner att jag behöver grotta i och sedan förhoppningsvis landa i. 


Det handlar om frågan om, när, var och hur man får yppa de "förbjudna" ordet (inom formativ bedömning) betyg för eleven. ;)
Enligt en undersökning (ska ta reda på vad den hette och vem som gjorde den, kommer inte ihåg nu) så visade det sig att de elever som endast fått en skriftlig respons på sina uppgifter (där eleven fick veta vad den behövde förbättra) bättre resultat mellan fösta och andra försöket. Jag tror siffran var 30% bättre resultat. De grupper som fått betyg som respons och betyg samt kommentar gjorde inga förbättringar. Mycket intressant resultat. 


Jag har under åren lämnat kommenterandet i skrift och istället gett respons i samtal med eleven. För mig har det varit viktigt att få diskutera med eleven när jag ger respons där elevens egna kommentarer varit det viktigaste och där jag försökt vara en spegel eller sparring partner. Jag har dessutom tyckt att det varit svårt att ge skriftligt respons, jag har med åren känt att det varit slöseri med min tid och jag har  tyckt att mina kommentarer varit fulla med floskler. Jag har dessutom upplevt att eleverna endast försöker koda av mina kommentarer för att få reda på betyget och att de flesta inte varit intresserade av själva kommentaren. Jag har också upplevt att eleverna jämfört mina kommentarer med varandra och i det återigen försökt koda av vad betyget är. Jag har för att möta detta då istället gjort så att jag har gett dem betyget på uppgiften, frågat om de vill veta vad de behöver utveckla för att nå högre betyg och efter det har vi haft en diskussion där jag gett min respons. Det har jag upplevt varit fruktbart. 


Men då kommer vi till den här undersökningen och min lilla modell vänds upp och ner. Jag vill INTE leka leken "gissa vad läraren tänker och är ute efter leken " med eleverna. Jag vill vara tydlig och avkodad för eleverna där de förstår klart och tydligt var de ligger betygsmässigt. Samtidigt vill jag ju att eleverna ska utvecklas och komma så långt de bara kan, även resultatmässigt. 


Under den här dagen pratade våra föreläsare mycket om att skilja på respons och bedömning (att ge betyg) i tid. Att det inte ska ske i anknytning till varandra. Att vi som lärare ska vara medvetna om när vi använder vår myndighetsutövning (att sätta betyg). Alltså, att skilja på det formativa och det summativa, så det är alltså inte "förbjudet" att berätta för eleven betyget, man ska bara ha tänkt igenom när det sker och att det inte sker samtidigt som man ger respons. 


Jag har lite att tänka på helt enkelt:

  • Inventera och bestämma när det formativa bedömandet sker och ska ske i mitt klassrum?
  • Om jag ska formulera mig i skriven text, hur gör jag det? Vad väljer jag för ord så att det ger eleven något? Hur gör jag så att kommentarerna inte är fulla med floskler. 
  • När ger jag betyget? Ger jag det efter ett större/mindre område? Efter en uppgift? Kontinuerligt? Endast i ämnesrapporten två ånger per termin? 


2 kommentarer:

  1. Ja, det är ju lite tricky det här med betyg och bedömning. Efter gårdagens ämneskonferens i psykologi landade jag i att jag arbetar formativt som bara tusan under ett delmoment, säg fem veckor. Under dessa veckor vrider vi och vänder på fakta, begrepp och kunskaper som hör till momentet (och målen i kursen) och jag ger återkoppling runt de kunskaper eleven besitter genom skriftlig och muntlig feedback samt ger exempel på utförliga och nyanserade resonemang. När examinationen kommer sätter jag sedan ett betyg genom att markera i betygsmatrisen var eleven nått under momentet i sin helhet. Då ödslar jag heller ingen tid på utförliga kommentarer utan markerar bara i matrisen. Så tänker jag mig det hela.

    SvaraRadera
  2. Klokt. Jag tror jag hamnar där ngn stans också...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...