torsdag 14 juni 2012

Kort/snabb reflektion kring dagens kompetensutveckling i Formativ bedömning

Idag har vi haft kompetensutveckling kring formativ bedömning. Vi hade två konsulter här från Lärarfortbildning. Vi har hållt på med det här med formativ bedömning på skolan i ett par år nu och det är intressant att se tillbaka på sin egen process och sitt eget lärande kring ämnet. Under en sådan här dag händer det alltid något i en och man tänker så man blir helt slut, men kul är det. 
Jag känner att jag fortfarande är mitt uppe i processen kring formativ bedömning och att jag nu står i startgroparna för implementering, famlar dock lite i vilken ände jag ska börja. I en av övningarna vi fick göra idag skulle vi skriva ner ett eget mål kring det här, byggstenar, handling och uppföljning. 


Så här blev det för mig, utifrån där jag står idag:
Mål
Jag vill att formativ bedömning ska ske på daglig basis naturligt och medvetet i mitt klassrum. 


Byggstenar:
Litteratur - ska väljas ut
Lektionsbesöksgruppen - det utvecklingsarbete vi gör där kring frågor och frågetyper
Bloggen
Formativbedömningsgruppen på skola - ha dem som bollplank, börja använda deras redan beprövade saker.
Dagens fortbildning


Handlingsplan/strategier för att nå målet:
Inventera konkret vad jag redan gör idag som är formativt.
Hitta några FÅ metoder som jag börjar pröva - använda och utveckla
Lektionsbesöksgruppen - frågor och frågetyper
Läsa på mer om ämnet.
Bjuda in eleverna i samtalet, prata bedömning, respons, kunskapskrav, utveckling, lärande med eleverna än mer


Utvärdering:
Sker framförallt i lektionsbesöksgruppen och spontant med kollegor.
Vid behov ta hjälp av formativbedömningsgruppen på skolan. 
Utvärdera med eleverna


Josefin, jag är så nyfiken på hur ditt mål blev och vad du skrev ner på de olika punkterna.


Några ord/begrepp jag tog fasta på under dagen var:
Stoffträngsel, iscensätta, självrespons, elevrespons

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...