onsdag 20 juni 2012

Konsten att säga nej


Idag finns det en kultur att man alltid ska säga Ja till allt, annars anses man vara negativ. Jag vet inte om det bara är jag som tycker att det är så? Jag har sagt mycket Ja i mina dagar och jag har fått träna aktivt på att säga nej. Ett nej ger balans, ett nej gör att frågan dras ett varv till och när beslut tas är det förhoppningsvis bättre och mer genomtänkt, ett nej gör att man måste tänka efter, ett nej gör så att man måste slipa sina argument, ett nej är helt enkelt bra för alla. Sen tycker ju inte jag att man ska säga nej bara för sakens skull, vissa kan ju sätta det i system och använda det i ett spel och där allt går ut på att vinna. Ett ärligt nej däremot för goda saker med sig...


Lärarmyteriets blogg är ett sätt att säga nej på. Man kan se det som en gnällcirkel där lärare får ur sig år av frustration eller så kan man se vad skribenterna skriver om där, som ett sunt NEJ, ett nej där man efterfrågar tid för reflektion och analys av hur lärare behandlas, vår arbetssituation, synen på lärarna, organisation, arbetsmiljö m.m. Läs, reflektera och begrunda.... 
Det gör jag i alla fall...
Duktigare än andra
Jag har ett erkännande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...