fredag 1 juni 2012

Gymnasieskola 2011 Ämnesplanernas struktur - Ämnets syfte

Här sammanfattar jag Ämnets syfte med egna ord
Jag har använt mig av Skolverkets publikation Gymnasieskola 2011


s. 48-49
Ämnets syfte
I ämnets syfte beskrivs vilka kunskaper eleverna ska ges möjlighet att utveckla. 
Här ställs krav på undervisningen i sin helhet. 
Här kan det även stå med sådant som inte ska betygssättas. 
Här kan också metoder för undervisningen uttryckas. 


Mål
Målen beskrivs för ämnet, det är de kunskaper eleverna ska ges förutsättningar att utveckla. 
Målen konkretiserar av vad i syftet som ska betygssättas (eftersom det i ämnets syfte även står med vad som inte kan betygssättas). 


Målen inleds med:

  • Förmåga att  
    • uttryck för läroplanens breda kunskapsbegrepp: Fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet
  • Kunskaper om
    • beskriver faktakunskaper och förståelse
    • eleven visar sina kunskaper genom att redogöra, beskriva eller diskutera
  • Förståelse av
    • begripa någonting, uppfatta meningen eller innebörden i ett fenomen
    • eleven visar sina kunskaper genom att redogöra, beskriva eller diskutera. 
  • Färdigheter i att
    • hur något kan göras och att kunna utför det
    • eleven visar detta genom att göra, använda och utföra någonting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...