fredag 1 juni 2012

Gymnasieskola 2011 Ämnesplanernas struktur Kunskapskrav - Betygsstegen

Här sammanfattar jag det som står om Kunskapskrav, med egna ord.
Jag har använt mig av Skolverkets publikation Gymnasieskola 2011.



s.52-53
Kunskapsskrav
Kunskapskravenstår beskrivna för tre av betygsstegen - E, C och A.
"Kunskapskraven utgår från målen, och ordningen i kunskapskraven relaterar också till målen." (s. 52)
Min tolkning är alltså att det är målen som ska bedömas genom det centrala innehållet. 
Varje betygssteg innefattar samtliga kunskapsformer (fakta, förståelse, färdigheter och förtrogenhet), dessa bedöms alltså på alla tre betygsnivåerna. 
Kunskapskraven finns det kopplingar till det centrala innehållet, ofta är de mer övergripande. 


s.54
Progressionstabell
Progressionstabellen visar kunskapskraven. (E,C och A)
På sidan 55 finn en kanonbra översiktbild och på sidan 56-59 står det bra förklaringar. 
(Det jag blir extra glad åt här är att även kvantitet finns med.)






Betygstegen D och B
D - Kunskapsskraven för E är uppfyllda och övervägande på C.
B - Kunskapskraven för C är uppfyllda och övervägande på A. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...