måndag 4 juni 2012

Alignment 2.0

Jag har nu uppdaterat mitt alignment för Psykologi 1. Det färdiga alignmentet hittar du här. Jag ändrade så att ämnets mål (istället för syfte) var utgångspunkten och jag har ganska detaljerat antecknat vilket material jag kan använda och vilka begrepp jag anser att eleverna måste kunna till varje delmoment. Mål som bara examineras en gång har markerats med gult. Efter att ha gjort ett liknande alignment för Psykologi A kan jag också konstatera att omkring fyra delmoment (och lika många stora examinationsuppgifter) på en femtiopoängskurs är vad jag hinner med.

Jag är oerhört kär i alignmentidén nu. Tanken är att fortsätta utveckla alignmenten löpande med ämneskollegor och sedan använda det som utgångspunkt när jag planerar kursens upplägg tillsammans med eleverna. Jag ska göra ett för kurserna Kommunikation, Psykologi 2a och Psykologi B också.

Såg att du lagt till kunskapskraven (betygsstegen) i ditt alignment för Lärande och utveckling. Mycket snyggt! Dessvärre förstår jag inte hur jag skulle kunna få plats som mitt alignment ser ut nu. Funderar på att när jag planerat kursen med eleverna ge dem en planering där bara den för dem väsentliga informationen från alignmentet finns kvar och jag lagt till kunskapskraven som en egen kolumn. Det hade varit o-e-r-h-ö-r-t proffsigt.

1 kommentar:

  1. Alignment - I lööööv. :)

    Snacka om stomme - då vet man ju att man får med allt i kursen, vad man gör och varför. Här får man kontroll av stoff och fakta, men inte bara det, även förmågor, metoder och annat eleverna behöver träna på. Man får superkoll helt enkelt. Det är dessutom ett levande dokument, som lätt går att revidera och ha bra ämneskonferenser runt..

    Kunskapskraven provade jag att sätta där, mest för att leka med idéen att använda alignmentet även som en matris - I vissa av kurserna kan man plocka ut vissa kunskapskrav mer specifikt till vissa mål. I andra kurser är det alla kunskapskrav som gäller för alla mål.

    Jag tror helt enkelt att jag gör så att på elevernas alignment har jag med kunskapskraven. Och att den också används som en betygsmatris för just det området/målet.

    Fabulous...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...