fredag 18 maj 2012

Upplevelsen i klassrummet

I en av Petters blogginlägg, nu hittade jag inte det exakta inlägget igen, men jag har några exempel här nedan, som sagt i en av Petters inlägg skriver han om upplevelsen i klassrummet. Att under varje lektion försöka få med någon sorts upplevelse i form av bilder, musik, länkar, klipp och så vidare.


Jag gör detta sporadiskt i klassrummet i de teoretiska kurserna, mycket för att jag inte har tid att söka bra upplevelser i form av t.ex. klipp. I Natur-kurserna (Natur och friluftliv och Naturguidning) jag har är det enklare, då har jag naturen som upplevelse och bas. Där fokuserar jag på att eleverna ska få en relation till naturen och detta genom upplevelsen, att den ska ge en bra känsla i eleverna kropp. Något som ska leva kvar i dem länge. Detta ska jag fokusera mer på även i de teoretiska kurserna.


Det blir en härlig utmaning.


Kolla in länkarna:
Petter Bergentråhle Lothar-meggendorfer-en-hjalte/
Petter Bergentråhle afrika-en-gigantisk-kontinent-om-visualisering/

2 kommentarer:

  1. Att skapa upplevelser är något som jag alltid försöker ha med och strävar mot i undervisningen. Jag brukar nog ofta se det i form av att olika sinnen ska vara aktiverade under lektionen (med tanke på lärstilar). Blev exempelvis överlycklig när jag hitta ett youtubeklipp som visualiserade Rom under antiken, en upplevelse som i all sin enkelhet skapar nya ingångar till litteraturhistorien. När planeringstiden blir tajt är det emellertid den extra kryddan i undervisningen som ryker först.

    Har för övrigt börjat samla på länktips, youtube-klipp och tedtalks-föreläsningar som är bra att ha runt olika teman, så att jag har bra grejor att ta till när jag behöver. Lägger upp ett exempel här inom kort.

    SvaraRadera
  2. Den idén med att samla länkar här är så bra. Då kan man efter hand samla på sig och snabbt använda sig av och därmed få in denna lilla krydda då och då.

    Men, jag vill egentligen inte att det bara ska vara då och då.. jag vill ha mer planeringstid, så att det blir mer regel än undantag. Men, man får göra det bästa av situationen och tänka lite smart och tidseffektivt, så att det blir då och då, istället för inte alls :).

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...