tisdag 22 maj 2012

Så vill hjärnforskarna ändra skolan

Malin, här är artikeln "Så vill hjärnforskarna ändra skolan" (publicerad i DN 15 maj 2011) som jag tyckte var så intressant. Läs även högerkolumnen! Om det som står i artikeln stämmer kan vi konstatera att:


  • eleverna inte alltid vet hur de lär sig bäst
  • en uppskattad föreläsare inte alltid är det bästa sättet att lära sig på
  • testa sig själv genom att skriva kortare uppsatser om vad man nyss lärt sig kan vara väldigt lärorikt
  • små och regelbundna diagnostiska prov är ett bra medel för lärande
  • god kondition och goda studieresultat hör ihop
  • lärare behöver kunskap om hur hjärnan fungerar för att bli bra pedagoger


Önskar mig för övrigt Torkel Klingbergs bok Den lärande hjärnan, så att jag kan förkovra mig vidare i ämnet.


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Bra sammanfattning.
    Även jag önskar denna bok.
    Punkterna ska jag ta fasta på i kombination med loggboksskrivande, upplevelser under lektioner, använda frågor med stor medvetenhet och formativ bedömning.
    Oj, en härlig utmaning...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...