torsdag 31 maj 2012

Rädslan av att göra fel

Det finns en rädsla inom lärarkåren att göra fel, det är ingen som säger åt oss hur vi ska göra men däremot blir det annat ljud i skällan när vi gjort något fel, trots att vi inte fått reda på vad som är "fel" från början. Vi får råd och riktlinjer från Skolverket och vi har läroplaner, ämnesplaner och skollagen att rätta oss efter, tolka och förhålla oss till, men det finns ingen som säger hur vi ska göra. Sen finns Skolinspektionen, de talar om för oss när vi gör fel och media där vi ständigt blir utskällda. Våra styrdokument har dessutom förändrats gång på gång och så även kunskapssynen, nya pedagogiska flugor har kommit och gått. Det har varit "fint" att jobba på vissa sätt och "fult" att jobba på andra sätt. 


Jag har bestämt mig, jag tänker inte gömma mig mer, jag tänker inte vara rädd att göra fel. Jag släpper sargen. Skäll på mig om ni vill, slå mig på fingrarna, men om ingen säger hur jag ska göra då tänker jag reda ut det själv helt enkelt, visa det och öppna upp för diskussion. 

1 kommentar:

  1. Säger det samma!

    Sedan vi började våra diskussioner och att skriva här har min rädsla att göra fel minskat. Fel gör jag fortfarande, naturligtvis, men med vissheten om att jag arbetar med att förbättra min lärargärning och dokumenterar vad jag gör har ett lugn infunnit sig. Jag är trygg med det jag gör och varför jag gör det. Jag har goda avsikter.

    Vi måste våga visa, våga göra fel, våga utvecklas. Tillsammans. När vi öppnar upp för diskussion växer vi!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...