fredag 25 maj 2012

Prov med fokus på begrepp och fakta

Efter våra diskussioner och efter artiklarna i föregående blogginlägg ( Så vill hjärnforskare ändra skolan och Prov hjälper hjärnan att jobba) har jag funderat mycket på hur man också kan utnyttja provtillfället för att synliggöra för eleven faktakunskapernas och begreppens olika kunskapsnivåer, samt synliggöra att eleven behöver faktakunskaper och begrepp för att kunna argumentera, diskutera och analysera på en högre/djupare nivå. 


Vi bollade många ideér idag, men jag fastnade nog mest för den här :
  1. Eleverna får ett antal begrepp som de ska kunna och som de sedan ska ha ett regelrätt traditionellt prov på. De får ta informationen från ett avgränsat material, t.e.x lärobok eller liknande. Dessa begrepp har sin utgångspunkt från det centrala innehållet i ämnet. 
  2. I grupper får de ett begränsat antal begrepp de ska definiera på E,C och A nivå. 
  3. Dessa definitioner sätts sedan in i en matris som också blir "facit" och "påpluggningsmaterial".  (ett nytt ord?)
  4. Eleverna studerar till provet och skriver det sedan.(De kanske till och med har fått göra provfrågorna själva?)
  5. Efter provtillfället får eleverna själva rätta sitt eget eller en kompis prov, där hen använder sig av matrisen. 
  6. När detta är gjort får eleven reflektera över hela sin lärprocess. 
  • Min bedömning görs när eleverna formulerar definitionerna och gör matrisen i grupp. Jag gissar att det kommer bli många bra diskussioner med eleverna och där jag kan se hur de tar sig an informationen.
  • Min bedömning sker också i deras egna reflektioner kring deras egen process. 
  • Själva provet tar jag bara in och tittar på, provet är till för eleven, inte mig. 
  • Bedömningen sker också i senare klassdiskussioner om det område vi arbetar med för tillfället, om eleven har en djupare förståelse för ämnet och en utvecklad begreppsapparat  att använda sig av kommer också diskussionerna, analyserna och argumenten bli djupare. 

1 kommentar:

  1. Det här är smart! I begreppstunga ämnen som psykologi eller kärnämneskurser tror jag att det här kan vara ett utmärkt arbetssätt. Jag gillar väldigt mycket punkten om att eleverna får definiera begreppen på A-, C- och E-nivå. Enkelt och effektivt, tror jag. Jag tänker sedan, precis som du, att själva bedömningen av elevens kunskaper kan göras både medan hen arbetar med definitionerna och efteråt i en helt annan uppgift där begreppen ska användas. Att eleverna bedömer proven själva blir ytterligare ett lärtillfälle. Fantastiskt bra!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...