tisdag 22 maj 2012

Prov hjälper hjärnan att jobba

Vår biträdande rektor tipsade via mejl om artikeln Prov hjälper hjärnan jobba ur Lärarnas nyheter.


Josefin, detta bekräftar att våra (din idé från början) quiz (multiple choice) vi har gjort i våra klasser är en mycket bra sak. Detta ska helt klart vidareutvecklas. Jag tänker också att loggbok/reflektion i samband med quizet ger än mer effekt också i synliggörandet av det egna lärandet.


Förra året var jag med i projektgruppen Entreprenörskap med vår fantastiske f.d. kollega Åsa, hon berättade då att hon sällan rättar rapporter, rapporter där eleven sammanställer fakta av olika slag. Det hon däremot lägger ner mycket tid på är att läsa/rätta deras analyser och reflektioner av rapporten och vad de lärt sig. Detta tog jag fasta på och har försökt efterapa vid flera tillfällen under året. Känner dock att detta skulle kunna utvecklas än mer.


Göran Svanelid, en av mina lärare på LHS, sade ofta något i stil med, prov är inte ett test av elevens kunskap, prov är ett inlärningstillfälle. Dessa ord har följt mig genom åren och gjort att jag provat många provformer och sätt att ställa frågor på, men perspektivet är att eleven ska få hjälp av provet, få hjälp att sortera kunskapen för att sedan kunna använda den i verkliga situationer.


Josefin, den där artikeln du läste från DN, den om den karismatiska läraren och den om den tråkiga och deras resultat hos eleverna, har du en länk till den eller kommer du ihåg vem som skrev den? Detta så att jag kan leta upp den, jag vill så gärna läsa den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...