torsdag 17 maj 2012

Om det här med motivation

Hittade ett tänkvärt klipp om motivation, både ur lärar- och rektorsperspektiv. Utifrån detta föreslog jag för skolledningen att en av studiedagarna i höst ska vara en självständig "forskardag" där enda kravet är att efteråt visa vad vi gjort med vår tid. Jag tror på idén, den är smart. Framför allt skulle det vara otroligt spännande att se vad den här typen av självständigt kreativt arbete skulle kunna generera.

Vad tror du om idén? I klassrummet? I kollegiet?

3 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk länk.
    Det är ju klart att det är så här! Det är ju bara att gå till sig själv. Jag brukar säga till mina chefer att jag mår som bäst på jobbet när jag har mycket frihet. Nu har jag fått förklaring om varför. :)
    Det är klart att vi ska ha en forskardag och jag vet... alla i personalen lägger ut det de kommit fram till på en gemensam blogg så att det är samlat och så att alla kan ta del av det. Snacka om skolutveckling. Genialt.
    I klassrummet med eleverna, hmmm, om man skulle ge dem, vid något tillfälle under kursens gång, det centrala innehållet och att de utifrån dem får ett antal lektioner att djupdyka i något valfritt och sedan ska de redovisa på något sätt. Skulle vara kul att se hur de tar sig an uppgiften. Intressant också att se hur de elever som har svårt med egna initiativ tar sig an uppgiften.
    Jag blev så inspirerad av klippet. Sättet han presenterar budskapet på också är fantastiskt.

    SvaraRadera
  2. Det här går hand i hand med "Den fjärde vägen", se artikeln självständiga lärare är bättre än fler prov.

    http://larareemellan.blogspot.se/2012/04/intressant-bok-den-vill-jag-lasa.html

    http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/04/11/sjalvstandiga-larare-battre-fler-prov

    SvaraRadera
  3. http://korlingsord.se/archives/24956

    Det här hittade jag på bloggen korlingsord om skolutveckling i lärargruppen. Liknar lite det arbete vi jobbat fram kring lektionsbesöken.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...