måndag 21 maj 2012

Mindfulness i skolan

Som fortbildning i mitt ämne psykologi har jag läst Yvonne Terjestams Mindfulness i skolan. Nya rön visar nämligen att mediation förändrar våra hjärnor och gör dem mindre mottagliga för stress. Med hänvisning till tre oberoende studier konstaterar Terjestam (s. 13) att meditation i skolan kan öka:

1. Mentala förmågor så som intelligens, minne och kreativitet
2. Hälsa genom att minska ångest och stress
3. Socialt beteende genom att öka trivsel och självförtroende

Boken ger flera konkreta tips på hur meditation i skolan kan göras och vad som bör uppfyllas för att övningar ska kallas meditation och därmed ge ovanstående hälsovinster.

Terjestam ger också förslag på förhållningssätt och redskap för mig som lärare i relation till mina elever, baserat på egen och andras forskning runt mindfulness, att vara närvarande i nuet. Hon menar exempelvis att vi behöver lära oss metoder för att hantera de dagliga incidenter vi möter som lärare och menar att gamla auktoritära mönster kan träda fram när vi känner oss hotade och att vi i sådana situationer disciplinerar istället för att utifrån en plattform av öppenhet och acceptans bygga på empati och ömsesidig respekt. Exempelvis kan man ställa sig introspektiva frågor för att sträva mot bättre relationer med ungdomarna vi möter (s.31):

Hur uppfattas det jag säger?
Har jag dubbla budskap?
Vad kommunicerar jag?

En praktiskt användning av mindfulness i skolan är också det att vara närvarande i nuet, i samtal, i undervisningen, i mötet med eleverna, menar Terjestam. En praktisk övning hon förespråkar var att försöka att inte bedöma/värdera (positivt eller negativt) under fem minuter (s.61). När vi lär oss att stanna kvar i upplevelsen utan att värdera den får vi också möjlighet att uppleva med ett öppet sinne. Om jag inte bedömer andra lär jag mig också att inte bedöma mig själv och hjärnans automatiserade dömande kan ändras till att uppleva nuet utan förutfattade meningar, menar Terjestam med stöd i forskning gjord av Daniel Siegel (s.64).

Jag tycker att boken ger mycket att fundera vidare på, några frågor jag tar med mig är:
  • OM vinsterna med meditation är så stora, hur kan jag se till att mina elever får möjlighet att meditera på skoltid? 
  • För att meditationen ska ge effekt ska man meditera minst 10 minuter varje dag. Hur går det att skapa förutsättningar för detta i skolan?

3 kommentarer:

  1. Jag gick för några år sedan en kurs i mindfullness, då använde vi Ola Scenströms material. Det var ett kanonbra material. Man kan även följa det och göra det på egen hand.

    http://www.ginza.se/product/Schenstrom-Ola/Har-amp;-Nu-Version-2,0/705891/

    SvaraRadera
  2. De här tankarna är så sunda och bra. Är man lugn, här och nu och handlar utifrån ett icke-dömande förhållningssätt har man verkligen allt att vinna.
    Om jag går till mig själv så är det så svårt, det är svårt att hålla egot i schack. Det är svårt att inte alltid hålla på att bedöma. Dagligen får jag påminna mig om detta.

    Jag har några fler tips på CD-skivor, ska leta efter dem i mina gömmor hemma.

    Det kanske är dags att damma av dem och börja lyssna/meditera en kvart om dan igen. När jag höll på som mest lyssnade jag alltid på en meditationsslinga på 15 min efter jobbet. Jag la mig på golvet, satte på skivan och vips var jobbet borta och jag var hemma, även i tanken. Nu försöker jag gå-meditera på vägen hem från jobbet varje dag. Jag går sakta, tittar på fåglarna, blommorna, följer årstiden, påminner mig om och om igen om vad jag har runt mig och genom det släppa tankarna på jobbet.

    Med eleverna har jag varit periodare med att låta dem lyssna på meditationsband/avslappningsband och även ha kompismassage, det har berott lite på hur klassen är. Jag har oftast använt det till de där spretiga klasserna, de som har svårt att komma till ro.

    SvaraRadera
  3. Tips på skivor:
    Lär dig meditera (http://www.bokia.se/lar-dig-meditera-fa-energi-och-okad-koncentrationsformaga-4325920)

    Sanna Ehdin, Din inre kraft (http://ehdin.com/?navid=147&sub=4)

    Avslappning för ungdomar (http://theta.jetshop.se/relax--avslappning-for-ungdomar-p-154-c-165.aspx)

    Jag har använt alla de här skivorna MYCKET, både för mig själv och för eleverna, så jag kan verkligen rekommendera dem. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...