onsdag 23 maj 2012

Ledaren som kultursättare

Fortsättning på det jämlika klassrummet...

Återigen kan man byta ut ordet Ledaren i texten  mot läraren. Att handla med tydlighet och integritet. 

"Ledare som enbart uppmärksammar negativa saker kommer garanterat att få just en negativ arbetsplats. Och ledare som bara ser allt positivt och undviker att se vad som händer och sätta gränser och ta tag i kritiska incidenter och som tror att allt löser sig med en klapp på axeln, eller genom att blunda och förneka, riskerar likväl att på sikt skapa en negativ organisationskultur, som på ytan och till en början andas optimism och framgång men som i verkligheten är precis dess motsats.
Oavsett hur ledaren gör är hon eller han en kultursättare, det ligger i rollen. Ledaren, chefen, behöver därför kommunicera sitt nej och ja, och i handling visa vad som inte är tillåtet och vad som är önskvärt, bra och möjligt." Taget från Marco Helles blogg

Se även här vad som skrivits tidigare om detta i vår blogg

4 kommentarer:

  1. Ledarskap fascinerar verkligen mig. Vårt ledarskap i klassrummet gör skillnad. Utifrån ovanstående citat ter det sig självklart att markera gränser och att våga ta konflikter på ett konstruktivt sätt, inte tjura, våga vara här och nu. Sådan lärare vill jag vara.

    Det finns emellertid stunder då jag själv märker hur svårt jag har att orka se (rökningen på skolgården, fötterna på bordet, den nedsättande blicken från en elev till annan) i skolans konfliktfyllda värld. Jag märker att fredag eftermiddag inte har samma skärpa som tisdag morgon. Jag vill bli bättre här. Jag skulle också vilja veta vilka konflikter som är de viktigaste att ta. Alla? De i klassrummet? De som rör elever jag undervisar?

    Hur orkar den perfekte ledaren?

    Har du facit?

    SvaraRadera
  2. Facit, söker även jag :)Den perfekta ledaren finns inte och tur är väl det.

    Jag tror att år i skolan ger en fingertoppskänsla i vilka, var, när och hur dessa konflikter ska tas. Grupp och elev är också avgörande.
    Jag tror att en sak som gör att man ska orka ta alla dessa dagliga konflikter, (ibland handlar det ju om ett flertal varje timme) är att man inte ser dem som konflikter utan som en del i socialisationen, man behöver inte gör en så tro grej av dem utan låta dem studsa. I alla fall de som inte är "stora". Som vi pratade om häromdagen. De elever som tog av sig flytvästarna när vi var ute och paddlade, man ber dem tydligt att ta på sig västen, går inte in i någon lång harang kring detta utan bara säger det klart och tydligt. När detta är gjort går man vidare och konflikten finns inte längre kvar. Den är överstökad och man kan i nästa andetag fråga elev om något helt annat och börja prata om något helt annat.

    Boken Relationskompetens av Juul tror jag också ger många svar på våra frågor kring konflikthantering och förhållningssätt....

    SvaraRadera
  3. Ursäkta felstavningarna i förra kommentaren.

    Nu har jag gått i trädgården och pulat en stund och samtidigt funderat...

    Att inte göra något, men att inte göra något medvetet, kan ibland ha stor effekt, det är inte samma sak som att låtsas om att inte problemet finns. Att veta när man ska göra något och när det ger som mest effekt och att låta bli när det ger som mest effekt, det är fingertoppskänsla.

    I terapi lärde jag mig den stora dygden att påverka genom att bara finnas till, att med sitt varande, tänkande och att vara en förebild, att föregå med gott exempel har ibland mer effekt, än att gå i affekt.

    Att möta upp och att visa att man ser är det viktigaste, sen kan det ske i olika former.

    SvaraRadera
  4. Du frågar "Jag skulle också vilja veta vilka konflikter som är de viktigaste att ta. Alla? De i klassrummet? De som rör elever jag undervisar? "

    Jag har inom mig själv rangordnat dem: På första plats kommer människans lika värde och okränkbarhet.
    Resten av listan är jag inte klar med, jag har den i mig men har aldrig satt ord på den, men människans okränkbarhet tullar jag aldrig på.

    Det här får vi prata vidare om, det här är jätteintressant. Går det att göra en lista med rangordning som jag gjort inom mig? Är det etiskt korrekt?

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...