måndag 14 maj 2012

Frågeställningar

Josefin, en fortsättning på de diskussioner som vi tidigare haft kring frågor och frågeställningar i klassrummet och hur vi använder dem. 
Återigen tips/länk genom Öpedagogen (hennes gamla blogg)Anne-Marie Körlings inlägg om Frågekonsten i klassrummet.


Jag gillar hennes sätt att kategorisera frågorna på.


KONTROLLFRÅGAN
FÅ SVAR PÅ FRÅGAN
FRÅGOR ATT SKAPA TÄNKANDE OCH REFLEKTION
SKAPA TÄNKANDE MÅNGFALD
STYRANDE FRÅGOR
DEN PERSONLIGA OCH PRIVATA FRÅGAN
FRÅGOR OM LÄRANDET
MODELLANDE FRÅGOR


Jag vill bli bättre på att vara mer medveten om vilken typ av fråga jag ställer när och i vilket syfte. Jag tror att jag väljer "rätt" vid "rätt" tillfälle, men jag gör det relativt omedvetet. 


4 kommentarer:

  1. Å, det här var bra! Jag hittade en direktlänk till inlägget http://korlingsord.se/archives/11465 för jag komemr garanterat vilja gå tillbaka.

    Jag har ju arbetat med frågetekniken i klassrummet under terminen och kan konstatera att jag slutat ställa kontrollfrågor UNDER genomgångar, vilket jag tidigare gjorde och vilket skapade en slags falsk elevaktivitet. Istället är det smart att ställa kontrollfrågor EFTER en teoretisk genomgång för att se vad eleven lärt sig.

    Styrande frågor som ger eleverna fokus på vad som bör besvaras kan vara väldigt bra, har jag märkt. Mina lektionsupplägg innehåller ofta flera olika pusselbitar som sedan ska fogas samman i en större reflektion, ett prov eller annan uppgift. Styrande frågor som sätter fokus på delarna som ska fogas samman är smart.

    Frågor om lärandet är jag oerhört förtjust i och de är ju kopplade till formativ bedömning.

    Modellande frågor som synliggör mina tankar runt lösningen på ett problem använder jag aldrig, men idén är bra. Ser mattelösningar framför mig, men kanske är det tillämpbart på svenskuppsatser också? Tål att tänka på.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara så coolt om man blir riktigt skicklig på det här, för då kan man verkligen använda frågan i sitt eget syfte, att använda frågans potential. Det kräver nog en hel del träning.

    SvaraRadera
  3. Jamen, exakt! Träning behövs, men vi har ju sisådär trettio yrkesår framför oss att öva på.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...