onsdag 30 maj 2012

Förbättringstavlor

Jag hittade den här på John Steinbergs sida på Facebook, jag blev mycket inspirerad. I skolans värld händer det så mycket hela tiden och det är lätt att man springer på alla bollar hela tiden. En sådan här tavla skulle vara en hjälp att hålla fokus. 

Facebookinlägg av John Steinberg
http://www.plan.se/pdf/Lean_Gor_avvikelser_till_framgang_2_Tavlan.pdf Andra begreppet från SIQ mötet idag: Förbättringstavlor. Här ser ni en stolt medarbetare på Karolinska institutet som visar upp förbättringstavlor. Den visar vision, mål, resultat, åtgärdsplan med en månadsavstämning. Läs mera via länken. Bra idé. Behöver ni som jobbar inom skolans värld vara mer specifik i vad ni vill förbättra varje månad?



På vår skola har vi ju våra projektgruppstavlor och de är bra, med det kanske ska utvecklas. 
En digital förbättringstavla? 

Jag tänker också att man skulle kunna göra något sådant här med eleverna. Som till exempel i min mentorsklass, de vill alla nå högre betyg, men har inte förstått än vad som krävs kunskapsmässigt. Med dem skulle man kunna göra en sådan här tavla om hur de ska nå de högre betygsstegen, de får själva vara med och forma väggen. Den kan eleverna och jag sedan gå tillbaka till, diskutera och utvärdera. 

På den här väggen kan man t.ex. samla definitioner av de olika betygsbegreppen (t.ex.översiktligt och nyanserat), eleverna gör en djupdykning i dessa, definierar dem och sätter upp konkreta elevexempel. Här kan man också sätta upp saker om "the big five" de fem förmågorna och tips om hur man studerar och organiserar sina studier.


Vilka möjligheter. 


Josefin, jag tänker också att man skulle göra en egen tavla, kanske en i vår lilla "lektionsbesöksgrupp", just för att hålla fokus på vissa områden. 

1 kommentar:

  1. Amen, precis det här är ju min dröm, det jag försökt föra fram på styrgruppsmötena! Det är så här jag vill visualisera skolans mål och hur arbetet går framåt.

    I vanlig ordning har någon annan redan tänkt - och gjort - det som jag ville göra. Jag måste lära mig att hitta goda exempel att kopiera istället för att uppfinna hjulet för jämnan.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...