tisdag 29 maj 2012

Filmen som examinationsform

Jag har nyligen upptäckt filmen som examinationsform och prövat mig fram i olika kurser. Efter att jag besökt LearnIT24 "Så funkar det" och lyssnat på de otroligt inspirerande Charlotta Wasteson och Bodil Merkel blev jag sugen på att prova att låta eleverna göra egna filmatiseringar av litteratur. I Svenska B arbetar vi just nu med temat hjältar och eleverna har fått läsa olika texter på temat. Nedan finns ett elevexempel som visar hur eleverna lyfte in sin egen tolkning och analys av texten i sin filmatisering, i detta fall Klas Östergrens novell Hoppet.


2 kommentarer:

  1. Nämen oj vad spännande.
    Jag har tusen frågor känns det som..
    Var det svårt?
    Fungerade tekniken här på skolan?
    Hur såg dina instruktioner ut?
    Blev det så bra som du tänkt dig?
    Var det svårt att se betygsnivåerna i deras arbeten?

    I mina ämnen skulle jag t.ex. i kursen Människor miljöer be eleverna berätta om en människas liv och livsvillkor utifrån genus, klass, skola/fritid, familj etc. Vad tror du om den idén? Det här får vi bolla. KUL!

    SvaraRadera
  2. Intruktionen till eleverna var enkel: "Gör en filmatisering av någon av texterna på temat hjältar som finns i läroboken". Först läste eleverna texten och diskuterade innehållet med mig. Sedan uppmanades de att göra en modern tolkning och filma den.

    Eleverna använde sina mobilkameror och någon form av filmredigeringsprogram (MovieMaker eller iMovie). I exemplet ovan användes Photoshop.

    Tekniken strulade på skolan, datorerna var för slöa för att kunna hantera filmfiler och filmredigeringen fick eleverna göra hemma. Flera av eleverna hade emellertid vanliga människor i huvudrollerna och spelade in sin film i skolan, på skoltid.

    Det blev bättre än vad jag tänkt mig och det var inte svårt att se betygsnivåerna i deras arbeten (inte svårare än vanligt). Jag bedömde för övrigt också redovisningen som även innefattade diskussionen runt filmen, varför den såg ut som den gjorde.

    Filmen var ett bra sätt att skapa variation i examinationsformer, ge utrymme för elever som annars inte syns att komma fram. Det var roligt. Baksidan var att skolan inte till fullo kunde bidra med alla redskap (och samma möjligheter för alla), vilket kändes trist.

    Jag tänker också att film som redovisningsform kan vara ett alternativ att välja bland istället för att göra muntlig redovisning eller skriftlig inlämning, men att då den används för kreativt skapande är filmen som bäst.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...