tisdag 1 maj 2012

DN - "Dyra konsulter ska ge bättre skolbetyg"

Reaktion på:
"Dyra konsulter ska ge bättre skolbetyg"


Man kan ta olika vägar till framgång. Dyra konsulter var Stockholm stads och SKL:s väg, kalaset kostade 4,9 miljoner kronor för två skolor (om jag förstod det hela rätt). Konsulterna går bland annat in på lärarnivå och strukturerar upp deras arbete så att de kan använda sin tid till det som är meningen.
Jag vet inte vad jag tycker om det här? Jag tycker att det är bra att hitta olika vägar till framgång, samtidigt blir jag lite arg. Jag blir lite arg då jag inte riktigt tycker någon tar ett ordentligt ansvar för våra löner, inte heller för vår arbetssituation. Man börjar i fel ände. Börja med att utöka personalen på skolorna, fler lärare, sevicepersonal, fritidspedagoger, elevhälsoteam, med mera och höj våra löner. Sen, efter det kan man gå in och peta i vad lärarna gör och inte... eller?

2 kommentarer:

  1. Jag blev också oändligt frustrerad när jag läste det här. Kanske blev jag mest av allt provocerad över att det är LÄRARENS tid som ska effektiviseras som vanligt. Som om vi var lata och inte förstod vad vårt jobb gick ut på. Konsulter i all ära, men de flesta lärare vet mycket väl vad som stjäl deras tid, och det är inte kafferep med kollegorna. Visst, ibland önskar jag att någon kunde göra en prioteringslista åt mig så att jag inte behövde göra valet mellan att hjälpa elever som halkat efter eller förbereda morgondagens undervisning, men lik förbaskat är det jag som ska leva med konsekvenserna av mitt val varje dag, inte rektorn och inte kommunpolitikerna och säkerligen inte konsulterna.

    SvaraRadera
  2. Det är nog lättare att ge sig på oss lärare, det kostar minst? Den här gången kostade det i och för sig 4,9 miljoner kronor. Och så får man någon att skylla på också, utan att behöva ta ansvar själv.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...