tisdag 1 maj 2012

DN debatt -”De lokala skolledarna är nyckeln för att lösa krisen”


"Den rimliga slutsatsen av detta är att det inte är själva innehållet i de pedagogiska modellerna som har betydelse, utan deras förmåga att skapa engagemang, sammanhang, tillhörighet och uppslutning hos den undervisande personalen. Den lokala skolledningen har här den helt avgörande rollen, nämligen att hos lärarkåren lyckas skapa förtroende för just den pedagogiska modell, vilken den nu än är, som utmärker den enskilda skolan. Detta skapar förtroende dels mellan lärare och skolledning men också mellan lärarna på den lokala skolan. Lärare som känner en stark samhörighet med den pedagogiska vision som gäller för den skola där man arbetar och som arbetar med likasinnade kolleger kommer att göra ett mycket bättre jobb än om motsatsen är fallet. 
Skolor där skolledningen misslyckas med att förankra sin pedagogiska vision kommer att präglas av lärare som misstror varandra just på grund av att man inte delar samma värderingar vad gäller hur undervisningen skall ske och de kommer också att präglas av misstroende mellan skolledning och lärare. Att sådana skolor inte fungerar väl bör inte komma som någon överraskning. 
Detta är också förklaringen till att det visat sig så svårt att överföra pedagogiska modeller från en typ av skolor till en annan. Skoldebatten världen över är full av historier om en dåligt fungerande skola som beslutade sig för att införa en ny pedagogisk modell och vips lyckades kraftigt förbättra elevernas resultat. När man försökt överföra sådana ”succé-modeller” till andra skolor har emellertid detta oftast misslyckats. Skälet är enkelt, det är nämligen inte själva innehållet i den pedagogiska modellen som spelar roll, utan hur den kan fungera som ett verktyg för att skapa tillhörighet, förtroende och engagemang på den lokala skolan. 
Sammantaget innebär detta att vi kan lägga ner jakten på ”supermodellen” för den svenska skolan och i stället börja fundera över hur vi kan skapa förutsättningar för lokala skolledare att ta fram olika slags pedagogiska modeller som passar för, och framför allt kan vinna förtroende för, just deras skola med dess lärare, elever och föräldrar." 
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet  http://www.dn.se/debatt/de-lokala-skolledarna-ar-nyckeln-for-att-losa-krisen 

Det här tycker jag är så intressant. Så enkelt är det, svårare än så är det inte. Politiker, skolledare och alla de som tycker och tänker om skolan krånglar till det så. 

Jag skulle vilja att man från skolledare och politikers håll frågar lärarna och personalen på skolorna: Vad är ni bra på? Vad brinner ni för? Vad är det som fungerar på just den här skolan? Vad vill ni utveckla? Utifrån detta bygger man upp en vision, en pedagogik, en strategi.  
Tänk vad bra det skulle bli. Allas resurser skulle användas till max och alla skulle känna delaktighet, alla skulle känna att de var en del i något större.

2 kommentarer:

  1. JA! JA! JA! Håller med, känner igen situationen och känner någon slags förtröstan över att det faktiskt inte behöver vara svårare än så här. Jag har tjatat i flera år om en vettig vision på vår skola (bortom floskel-visionen vi har idag, som visserligen är fin, men ack så intetsägande och definitivt långt ifrån något som skapar samhörighet). Jag känner nu att jag ska fortsätta tjata. Det här är bra grejor ju!

    SvaraRadera
  2. Sen behövs ju resurser så klart, men det vill ju inte SKL och ansvariga ge oss, så då får vi väl skapa själva så länge. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...