tisdag 1 maj 2012

Digitala listan

Uttdrag ur en topp- fem lista av digitala tips att använda i undervisningen.
"ONSDAGEN DEN 8:E SEPTEMBER 2010  
 Höstens digitala 5-i-topp  
Hösten är här och med den lusten att testa nya saker. Inspirerad av David Byrnes blogg Free Technology for Teachers, där han i ett inlägg listar 11 digitala saker för en lärare att testa, gjorde jag min egen, kortare, variant."
"Elev-blogg, Alla elever bloggar på temat Lärande. Första inlägget handlar om tankar och förväntningar inför skolåret, med bild(er) på favoritställen att plugga. Samla länkarna till elevernas bloggar i klassens aktivitet i Hjärntorget." 
"Wiki, Eleverna börjar en wiki om ett relativt litet, begränsat tema; Gnagare; Bröllop; The English language. De skriver in texter, lägger upp bilder och film, länkar till andra, anger källhänvisningar och skriver vidare på varandras inlägg. Det är lätt för lärarna att följa vem som gjort vad. Eleverna skriver parallellt om upphovsrätt och källkritik i sina bloggar."     http://diggbloggen.blogspot.se/
Jag blev lite inspirerad, jag som är nybörjare och har varit lite motsträvig till IT i min undervisning, då kanske det här är lite lagom att börja med. 
Jag blev också inspirerad att göra egna topp- fem listor.


Jag tänker att det finns några praktiska saker som man måste tänka på:

  • Alla inloggningar till eleverna behöver man samla i ett dokument och spara, samt ta med sig till varje lektionstillfälle.
  • Skolans nätverk måste fungera.
  • Ha gått igenom hur man gör en korrekt källhänvisning och källkritik, kanske göra en lathund till eleverna om det här. 
  • Börja litet, bygg på efter hand.
  • Noga fundera igenom vad eleverna ska lära sig och vad jag ska bedöma, berätta detta för eleverna. (Som alltid) 


Tips:
http://omvarld.blogg.skolverket.se/
http://www.freetech4teachers.com/


7 kommentarer:

  1. Idén om elevbloggen gillar jag verkligen, ska nog prova nästa gång jag får ny klass i svenska. Vad jag förstod från fortbildningen "Så funkar det!" LearnIT24 där Charlotta Wasteson föreläste om olika digitala verktyg i svenskundervisningen var det lite klurigt med wikis. Idén är bra, men det är tydligen ofta så att materialet man lagt upp riskerar att raderas som irrelevant (det finns redaktörer som sållar ganska hårt). Det kan ju bli besvärligt. Wikis ska man nog testa först på egen hand innan man drar igång ett större elevprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vad kul att jag hittade till den här kommentaren av en slump. :)

      Wikis kan absolut vara lite knepiga eftersom alla normalt äger texten tillsammans och den som ursprungligen skrev den därför kan få se den fyllas på och förändras (på gott och ont) och eftersom det kan finnas redaktörer/wikipoliser/wikipedianer som går hårt fram med nya texter, och som raderar hela texter precis som Josefin beskriver.

      Men lärare kan också skapa egna wikis på till exempel Wikispaces och då har läraren/lärarna kontroll och kan bestämma vilka elever som ska ha vilka befogenheter. Han eller hon kan också bestämma vad wikin ska handla om och vilka som ska kunna se den. Man måste alltså inte ge sig ut på Wikipedia utan man kan skapa egna "Sandlådor" på nätet.

      Jag lyssnade på Ylva Pettersson på samma fortbildning och hon gav mig mycket inspiration att ändå försöka våga använda wikipedia mer (visst är det coolt om vi kan lära våra elever hur wikipedia fungerar och vilka höga krav som ställs när man ska skriva artiklar till den typen av webbplatser), men känner man att det är en lite för tuff uppgift så tycker jag att egna wikis är ett bra alternativ.

      Själv har jag hittills haft elever som varken bloggat eller använt wikis tidigare och eftersom det tar lite tid att lära sig nya verktyg har jag framför allt betonat bloggen, som jag tycker är överlägset bäst på det mesta. Ja, jag är nog helt enkelt lite blogg-frälst! ;-)

      Vänliga hälsningar
      Charlotta

      Radera
    2. Charlotta
      Tack för ditt svar och tack för din blogg, den är mycket inspirerande. :)

      Jag börjar också bli blogg-frälst. Ska bli kul att testa med eleverna till hösten. När tid ges ska jag leta elevbloggar och få inspiration..

      /Malin

      Radera
    3. Charlotta
      Jag måste bara också säga att din film på lärartycket var så fin. :)

      /Malin

      Radera
  2. När det gäller bloggskrivande: inloggningar till eleverna skapar de själva efter att du bjudit in dem. Du behöver bara deras mejl för att göra det (sen måste de förstås komma ihåg det lösenord de själva väljer).

    SvaraRadera
  3. Jag kan tänka mig det med Wikis, idén är bra, men kanske i annan form, på något vis.
    Blogg, nästa läsår så.. då blir det någon ihop med eleverna... om vad.. tål att tänkas på.

    Man kanske skulle göra en på en hel kurs och att bloggen blir deras samlade kunskapsskälla, deras "lärobok" som vi skapat tillsammans. Istället för reflektionsböckerna som jag har nu.

    Hmmmm...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...