torsdag 10 maj 2012

BRYT

Provade RFSL:s material BRYT häromdagen. BRYT är ett normkritiskt material och kan användas som en del i en normkritisk pedagogik, tänker jag.

Övningarna utgick alla ifrån heteoronormen. Genom uppgifter som Gissa heteorot där eleverna fick se bilder på människor med olika etnicitet, kön och med eller utan funktionshinder och välja ut vilka som var heterosexuella och Gestalta kön där eleverna fick agera som en manlig man eller kvinnlig kvinna, synliggjordes fördomar om kön, etnicitet, funktionshinder och sexualitet.

BRYT innehöll mängder av övningar och kändes som ett gediget och väl genomarbetat material (tredje upplagan!). Diskussionerna eleverna emellan var livliga och animerade och de var i hög grad aktiva arbetet igenom, vilket får ses som ett gott betyg. För flera av eleverna blev det uppenbart att de hade en politiskt korrekt fasad som sa en sak och fördomar som sade något annat. Detta blev tydligt på ett sätt jag upplever att det inte blivit när jag tidigare arbetat med fördomstester av olika slag, exempelvis. Efter två övningar à 40 minuter var eleverna trötta och jag satte stopp med förhoppningen om att hålla intresset uppe för ämnet och fortsätta en annan lektion. Vill inte att de ska bli blasé!

Jag kommer att använda BRYT igen. Kanske i svenskundervisningen, kanske när jag arbetar med socialpsykologi, men användas ska det.

1 kommentar:

  1. Vad kul att hitta ett bra och användbart material. Det ska jag också använda.
    Normkritik - tänk att ett litet *mindshift* kan göra så mycket.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...