fredag 11 maj 2012

Att 'freebase a' ihop med eleverna

Just nu jobbar jag med målet "att öka allmänbildningen, öka kunskaper om barn i världen" i en av mina klasser. Det är ett hopkok (om jag får uttrycka mig så slarvigt) av mål från flera kurser. Jag är egentligen klar med kurserna i den här klassen och vi har tid kvar på schemat. Jag har inte riktigt hunnit med att plocka in det globala perspektivet, plocka in världen i tidigare kurser för den här klassen som jag hade velat, så jag utnyttjar tiden jag har kvar till det.

Jag förklarade målet för eleverna och gav tydliga instruktioner om vad vi skulle göra och varför. Vi pratade om vad allmänbildning är och varför det är viktigt att ha det. Vi tittade gemensamt på världskartan på Google Earth och vi pratade om varför det är viktigt att kunna kartan. Vi diskuterade vad man bara ska kunna, när det kommer till världskartan och varför.

Jag visade ett program ur en serie som handlar om barn i världen, som jag hittade på UR:s hemsida.  Under programmet skulle eleverna skriva ner de frågor som dök upp hos dem. När vi hade tittat på programmet skrev jag upp alla deras frågor på tavlan.  När alla deras frågor hade skrivits upp på tavlan ringade vi tillsammans in de största mest övergripande frågorna. Alla elever hade en varsin dator.Eleverna fick då i uppdrag att ta reda på svaren, men att vi alla skulle göra det tillsammans, samtidigt. 

Det som hände var att någon hittade något fakta här, någon annat där. En annan läste upp ett citat, någon annan hittade ett filmklipp som vi spelade upp via kanonen. Det blev ett flöde av svar, diskussioner, nya frågor, fakta, svar, diskussioner o.s.v. Tillsammans hittade vi svaren på deras frågor och tre timmar bara försvann.

Det här blev så där jättehäftigt, en lektion man drömmer om att få ha och uppleva. 

Till saken hör att den här klassen är en åk 3 på gymnasiet, det är bara 15 elever, de är trygga med varandra och mig. Därför var den här lektionen möjlig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...