måndag 16 april 2012

Varför fungerade dagens lektion så bra?

Inlägg i Facebook av John Steinberg 10/4 2012
"Sök konkretionen bakom abstraktionen: Steg 1. Vad har fungerat bra? (t ex samarbete med föräldrar), Steg 2. Beskriv detaljerna i hur du fick detta samarbete att fungera. Sätt rubriker på det som du gjorde. 3. Beskriv en ny utmaning. 4. Vad kan du ta med dig av det som fungerade vid ett tidigare tillfälle? Sök konkreta åtgärder som hjälper dig att uppnå målet. Det är kring denna modell som jag föreläste om och modellerade idag för 200 lärare engagerad i flexibelt lärande i Örebro kommun. Jag hoppas både budskap och modell gick hem."
                                                                      Steinbergs Utbildnings AB
Hur vet jag att lektionen gick bra? (Detta är ju så klart en subjektiv känsla.)
  • Det var en lugn stämning i klassen.
  • Inga kränkningar eller skämt som var gränsöverskridande utbyttes.
  • Eleverna fokuserade på lektionen. 
  • Några av de som inte brukar svara på frågor eller diskutera tog till orda (spontant).
  • Eleverna var glada och lugna när de lämnade lektionen.
Vad gjorde jag?
  • Dagordning/körschema stod på tavlan när eleverna kom in i klassrummet. 
  • Jag hade tagit ner alla stolar och ställt i ordning i klassrummet.
  • Jag lade ut deras skrivböcker på borden för att visa var de skulle sitta, de satt två och två. Jag tänkte igenom placeringen innan. 
  • Vi började med ett Quizz om det vi tagit upp och pratat om förra lektionen. 
  • Eleverna fick efter det skriva upp målen/det centrala innehållet i sin reflektionsbok.
  • Vi gjorde en förförståelse-uppgift, kring de centrala begreppen. Eleverna fick då diskutera och ta hjälp av den som satt bredvid.
  • Vi utgick från deras förförståelse och fyllde på med information från alla klasskamrater och mig (Jag skrev på tavlan, de skrev av). 
  • Jag varvade hela lektionen så här, förförståelse/diskussion-information-förförståelse/diskussion - information. Detta resulterade i att de orkade hela lektionen 90min utan rast, de märkte inte ens att de inte haft rast. 
  • Jag var mycket noga med vem jag gav ordet. Jag var också mycket noga med att tysta de andra när någon pratade (mer än vanligt). Jag förflyttade mig mycket i rummet. 
  • Jag var väldigt fokuserad och kände mig lugn. 
  • Allt arbete jag gjort med klassen innan, har också gjort resultat. (Enskilda samtal, ÅP, EVK:er, diskussioner med klassen, allt arbete kring normer och socialisation, klassens egna värdegrundsskrivande och uppföljning av den  m.m.)
Reflektion
  • Den här gruppen behöver ordning i miljön.
  • Variation är kanonviktigt för koncentrationen.
  • Struktur och tydlighet skapar lugnet. 
  • Min höga grad av koncentration är viktig. 
  • Direkt feedback som t.ex. quizz, reflektioner som jag rättar snabbt och lämnar tillbaks direkt ökar deras motivation. Även att jag synliggör vad de lärt sig under lektionen.
  •  Jag ska fortsätta att vara minutiöst noggrann med vem jag ger ordet för att träna in ett (än mer) nytt medvetet beteende hos mig själv.
  • Jag ska se till att göra tid innan lektionen så att jag kan ställa i ordning klassrummet. Detta gör också att jag kommer att känna mig lugnare vilket påverkar klassen positivt.
En ny utmaning?
  • Hitta fler sätt att ge direkt feedback på.


2 kommentarer:

  1. Vilken bra modell att arbeta efter! Satt igår och funderade kring att jag vill utvärdera mina arbetsdagar och lekte med tanken att formativt bedöma mig själv med vad som varit bra och vad som kan utvecklas. Det här är ju en bra modell för just det!

    Något som också slår mig när jag läser din reflektion är hur många val vi gör varje dag och vilken stor betydelse dessa har. Att det som är en lärarprofession är förmågan att göra adekvata val, instinktivt och med eftertanke. Modellen synliggör komplexiteten i vårt arbete på ett sätt som jag verkligen gillar.

    SvaraRadera
  2. Modellen är så enkel och rakt på. Den formulerar verkligen det som händer här och nu. Den kräver inga fina omformuleringar. Den synliggör alla medvetna och omedvetna beslut. Hands on. Enkelt är bra..


    Intressant med att utvärdera sin dag.

    Gör man en sån här en gång i veckan tror jag att massor kommer att hända i ens undervisning.

    Om vi gör det med jämna mellanrum här, kan vi också få idéer av varandra.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...