fredag 27 april 2012

Lektionsupplägg med interaktiv powerpoint

För att komma ifrån upplägget teoretisk genomgång - gruppdiskussioner/arbete med case - gemensam avslutande diskussion i psykologin testade jag häromdagen att göra en interaktiv powerpoint runt personlighetspsykologi.

Jag började lektionen med en gemensam teoretisk genomgång och sedan fick varje elev en dator där de kunde arbeta med uppgifter i powerpointen i egen takt. Bland annat fanns länkar till olika tidningsartiklar att läsa och personlighetstest som eleverna kunde göra. Sist i presentationen fanns en reflektionsuppgift där jag uppmanade eleverna att reflektera kring sina resultat samt möjligheterna och svårigheterna med personlighetstest i allmänhet.

Upplägget funkade mycket bra (med undantag för datorkrångel och bekymret att flera av testen var på engelska). Speciellt bra blev elevernas slutreflektioner som visade betydligt större insikt än de vanliga diskussionerna. Att de tydligt kunde koppla teorin till dem själva och att de fick möjlighet att arbeta i egen takt tror jag bidrog till det positiva resultatet. En ytterligare vinst med att utforma arbetet utifrån en powerpoint är att jag enkelt kan dela den med elever som missat lektionen, så att de kan arbeta med den hemma.



2 kommentarer:

  1. Vi borde ha en etikett- tidsvinster också! :)

    Kanonbra, nu är det bara för mig att fundera på vad i vilket ämne jag kan använda idén. (Kanske lärstilar?)

    Intressant med slutreflektionerna- att du upplevde att eleverna gjorde djupare reflektioner. Där kan man ju fortsätta att fundera vad det beror på.
    Du nämner:
    - tydligheten att koppla teorin till sig själv
    - att arbeta i egen takt
    Vilka fler punkter finns? Hmmm.. tål att tänkas på...

    Arbetade de en och en?
    Hur var stämningen när de arbetade?
    Var det tyst och lugnt?
    Hur använde de sig av dig och varandra?
    Hur har du gjort innan?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om att använda eleverna som resurser åt varandra, genom diskussioner före individuellt arbete exempelvis. Men just detta har inte fungerat så bra i den här klassen, kanske för att de är en hopslagen grupp som i vanliga fall inte har undervisning tillsammans. De är helt enkelt inte riktigt trygga med varandra.

    Här arbetade de istället en och en, vilket blev betydligt bättre. Det var tyst och lugnt, men det är det i princip alltid. De använda varandra som resurser genom att hjälpa varandra med svåra ord i testerna de gjorde och det fungerade fint, tycker jag.

    Jag tror att skrivande rent generellt genererar bättre reflektioner. Skrivande är ett fantastiskt medel för lärande. Men lärarens tid är begränsad och jag vill inte ha alltför mycket läsning av elevtexter att göra (för att arbetsbördan ska bli rimlig), därför har merparten av lektionerna inte följts av något skriftligt moment, trots att jag tycker att det är ett bättre redskap för lärande än diskussioner (om jag tvunget måste välja).

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...