fredag 20 april 2012

Lärare = Kultursättare

Fortsättning på Jakten på det jämlika klassrummet 
"Chefen är kultursättare vare sig han eller hon vill det eller inte. Och det är just kultursättarrollen jag är ute efter. Gör jag inget är jag ändå kultursättare. Agerar jag är jag samtidigt en kultursättare. Chefen kan bete sig som offer för kulturen, en passiv åskådare som låter andra definiera och skapa en kultur. Men en ledare ser sig inte som offer för omständigheter. Hon eller han använder sin position för att förändra kulturen, skapa nya spelregler, agera mot kritiska incidenter och definiera det som är bra, utvecklande, stimulerande och skapande." http://marcohelles.wordpress.com/2012/04/13/trappan-stadas-uppifran/#more-252
Man skulle kunna byta ut "chefen" mot "läraren". 


2 kommentarer:

  1. Intressant! Att vara kultursättare hänger återigen samman med vikten av att göra de rätta valen i olika situationer och att varje enskild byggsten är så viktig för helheten. Jag vill ha ALLA byggstenarna på plats och jag vill ha kraften att agera. Har jag det? Om inte, hur får jag det?

    SvaraRadera
  2. Det vill jag också. Men, finns det någon som har det? Ingen är ju perfekt. Det vi båda delar är reflektionsförmågan och viljan att förändra. Det är en början :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...