måndag 2 april 2012

Konsten att läsa tankar och lära sig av sina misstag

Idag läste jag drygt halva boken Introduktion till NLP av Joseph O'Connor och John Seymour. Boken var tänkt som fortbildning inom mitt ämne, psykologi. Men förutom detta fann jag några intressanta tankar att ta med mig i läraryrket i stort.

NLP står för neurolingvistisk programmering och kan förklaras med konsten att förstå och påverka andra människor och kan ses som en förgrening av det beteendepsykologiska perspektivet. Henrik Fexeus har gjort sig ett namn i Sverige genom att lära ut konsten att läsa tankar i böckerna Konsten att läsa tankar och När du gör som jag vill. Hans böcker bygger på just NLP. Ett annat känt namn inom NLP är hypnotisören Paul McKenna.

Det kan ju verka manipulativt att läsa tankar och få andra människor att göra som man vill, men tanken med NLP är kanske främst att upptäcka och använda kropp och kroppsspråk, sinnen, tankar och språk för att kommunicera med andra och oss själva på bästa sätt. Inom NLP arbetar man också med modellering, att se vad som gjort vissa människor framgångsrika sedan använda deras strategier för att själv nå dit man vill.

Boken Introduktion till NLP var väldigt amerikansk i sin framtoning, långt ifrån svenskt blygsam och NLP har ju inte bara rosats, om än det verkar vara ett lukrativt område inom psykologin. Bland annat har man kritiserat verkningen av terapi baserat på NLP och ansett NLP vara en pseudovetenskap.

Pseudovetenskap eller inte, det gäller som alltid att plocka russinen ur kakan. I boken hittade jag vettigt material att använda i kursen Kommunikation, främst enkla praktiska övningar runt hur vi tolkar kroppsspråket och övningar där eleverna själva skulle kunna testa teorierna om hur ögonrörelser hänger samman med aktivering av olika delar i hjärnan så som de olika områden som hanterar visuella bilder och visuella konstruerade bilder.

I boken fanns en enkel modell att använda vid förändring (exemeplvis en organisationsförändring eller då man ställer upp personliga mål) som jag tyckte om (s. 42). Tanken är att man ska beskriva nuvarande och önskat tillstånd med hjälp av att kartlägga beteende, tankar och känslor. Allt inom ekologiramen och med detta menar man de människor som finns i ens närhet; familj, vänner, arbetskamrater. Smart i all sin enkelhet, eller hur?


En sista tanke jag tar med mig från boken är "Misslyckande är bara ett sätt att beskriva resultat man inte tycker om". Det tycker jag är en intressant tanke. Om man ser all återkoppling (bra och dålig) som just återkoppling finns det ju mycket att lära. För egen del behöver jag lära mig att bli trygg med mina misslyckanden, att inte vara så förbaskat rädd för att misslyckas.


2 kommentarer:

  1. Jag hörde en intervju med Fexeus på radio för några dagar sen, där han talade om sin sk. "tankeläsning". Han berättade bland annat att han som liten inte förstod de sociala koderna och kunde inte läsa av omgivningen, vilket ledde till att han hamnade utanför. Han pratade även om hur skönt det är idag för honom att kunna läsa av sin omgivning.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar citatet i sista stycket. Ett annat sätt att se på misslyckanden, helt klart. Duktiga flicka syndromet, som även jag är bärare av, behöver ersätta gamla synsätt med nya mer verkningsbara. (om nu det är ett ord, annars har jag hittat på ett)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...