måndag 2 april 2012

Integritet enligt Juul och Jensen

Citat ur boken Relationskompetens i pedagogernas värld, Jesper Juul och Helle Jensen
"Den här boken kunde haft undertiteln "från lydnad till integritet" eftersom vi menar att mognaden av enskilda människans personliga integritet måste vara det naturliga målet för barnuppfostran och pedagogik under det kommande århundradet" s. 11

"Barns olydnad är vare sig ett uttryck för social oansvarighet eller ett avsiktligt angrepp mot vuxnas makt. Den är snarare ett reaktivt försök att bevara sig själv intakt för att kunna återinträda i gemenskapen med större autenticitet och integritet," s. 43

"Kvaliteten i det sällskap och den "sparring"* de vuxna erbjuder varje barn är pedagogiskt avgörande." s. 44

"Vad är det bästa jag kan göra för att utveckla och stärka min självkänsla? Svaret är: Att handla med integritet." s. 58


Kloka ord.

2 kommentarer:

  1. Älskar Juul och citaten! Tänker ofta på det sista om hur självkänsla och integritet hänger samman och hur jag måste värna min gen integritet för att vara en bra förebild och snäll mot mig själv. När jag läste igenom läroplanen ånyo slog det mig också hur integritet måste vara en av de viktiga delarna i att lära för livet. Kan vi visa ungdomarna integritet och värna om deras har vi banne mig gjort något rätt i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen.

    Det är svårt med självkänsla och integritet, när man suktar efter beröm. Jag vill vara så trygg i mig att beröm ska vara sekundärt! Då tror jag att jag kan handla utifrån integritet, samtidigt som om jag inte handlar utifrån integritet så är det svårt att stärka självkänslan. Jag får fortsätta att träna på det, helt enkelt.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...