måndag 2 april 2012

Hur skapar jag ett jämlikt klassrum?


Filmklipp om Jämställdhet/Jämlikhet

http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Jamstalldhet/


En sammanfattning av budskapet:
  • Man ska ställa sig själv frågan “Vem riktar sig min undervisning till, vem fungerar i min undervisning. Vilka exempel tar man upp? Hur använder man språket?"
  • Gör en kartläggning utifrån de olika diskrimineringsgrunderna. De tipsade här om att eleverna kan gå runt och fota olika miljöer där diskriminering kan uppstå.
  • Involvera eleverna.
  • Följ upp/utvärdera.



I vilken ände ska jag då börja? Jag följer deras råd och ställer mig helt enkelt frågan “Vem riktar sig min undervisning till?”

4 kommentarer:

  1. Ah, intressant! Och läskigt! Vem riktar sig min undervisning till? Jag vet inte om jag är mogen för denna viktiga och stora fråga just nu. Men snart.

    SvaraRadera
  2. Hur tar du reda på vem din undervisning riktar sig till?

    SvaraRadera
  3. Ja, det är just det. Jag går och klurar. Jag har sökt lite på nätet också, för att se om det finns några tips på hur man tar reda på det. Jag funderar kring följande frågeställningar:
    Är det upplevelsen mina elever har av undervisningen?
    Är det min upplevelse av när det fungerar och inte och med vilka elever?
    Är det när någon annan observerar och upplever det som jämlikt?
    Jag vet inte.
    En rättvis bild är svår att få, då alla upplever det olika. Jag tänker där också att det är så att många kanske är så vana vid sina roller och situationen att upplevelsen är att det är bra, men egentligen så är den ojämlik.
    Så faktum kvarstår- Hur tar jag reda på detta.
    Jag återkommer.

    SvaraRadera
  4. En klassiker är ju att be någon elev föra protokoll över vem som tar ordet och vem jag ger ordet.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...