måndag 2 april 2012

Att göra ett alignment

Jag har försökt mig på att göra ett alignment (alltså en sammanställning över sambandet mellan syfte, undervisning och bedömning i en kurs) så som Christian Lundahl tipsar om i Bedömning för lärande. Det var svårt, svårare än jag trodde. Jag blev inte ens klar efter två timmars hårt slit. Men, jag har formulerat bra frågor att lyfta på nästa ämneskonferens och jag är en bit på vägen. Brister i min undervisning har synliggjorts för mig själv, inte minst. Jag ska exempelvis klura ut fler bra observationer och experiment och fundera över vad som menas med olika verklighetsuppfattningar och självbilder. Här kommer en länk till mitt alignment för Psykologi 1

8 kommentarer:

  1. Vilket jobb du har lagt ner. Jag har gjort något liknande i mina kurser, men de här rubrikerna var ju kanon. Har du haft Psykologi 1 förut? Om inte, var det inte svårt att göra den på en kurs du inte haft? Vad var vinsterna? Har du tittat på rättningshögarna och tidsåtgången, är det lagom för en 50p kurs?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det var kanon med hur syftet togs från ämnets syfte i ämnesplanen (vilket kan tyckas vara självklart, men inte för mig visade det sig). Jag har själv funderat på hur jag ska få in ämnets syfte tydligare i min undervisning.

    SvaraRadera
  3. Psykologi 1 kör jag just nu och är inte nöjd med upplägget, det är därför jag ville börja med att göra alignment i just denna kurs. Jag upplever att jag borde arbetat på ett annat sätt för att alla elever skulle lära sig mer, helt enkelt. Ämnets syfte och det centrala innehållet harmonierade inte till fullo, vilket gjorde uppgiften svår. Men jag insåg också att ämnets syfte skjutits åt sidan denna termin, till fördel för det centrala innehållet. Dumt skulle det visa sig.

    Jag har ännu inte tittat på rättningsbördan och har lite kvar att göra med alignmentet innan jag känner mig klar, främst runt undervisningsformer och bedömning som jag vill diskutera igenom med min ämneskollega. Men jag är väldigt positiv till skapandet av alignment. det kommer bli grymt bra när det är klart.

    Vinsterna känns främst som att verkligen få göra en planering som tar hänsyn till styrdokument utan att vara detaljplanerad veckovis och som dessutom ger en bra överblick över kursen i stort. Alignmentet kan användas både med ämneskollegor och elever för att diskutera innehållet i kursen på ett bra sätt. Vi kan enkelt checka av: Har jag variation i mina undervisninsformer? Följer jag kursmålen? Det känns proffsigt!

    SvaraRadera
  4. De kursöversikterna som jag taffligt har gjort tidigare har haft kategorierna centralt innehåll, uppgifter och begrepp. Här är mitt exempel på hur jag gjort, men den är inte klar.

    https://docs.google.com/document/d/1AGneOMeD_24U3Gp1Vkrnn4C8gAojBeVxZkduLL9UcuE/edit?pli=1

    SvaraRadera
  5. Det gick visst inte att lägga in länken som jag gjorde. Du får visa mig hur jag gör.

    Vinsterna jag ser med att göra en alignment förutom det du tar upp är att det skapar trygghet och en översikt över hela kursen.

    Jag ser dock några risker (därmed inte sagt att det blir så men..):
    Att man blir slav under sin egen planering.
    Risk att eleverna inte får vara med och påverka.
    Spontanitet uteblir.
    Man ger inte plats för djupdykningar i det eleverna tycker är intressant och kul.
    Svårare att individualisera.

    Det här är alltså mina egna farhågor när jag gör planeringar över hela kurser.
    Jag tror för min egen del att jag ska se en alignment som en översikt som inte är skriven i sten. Den ska vara en stöttepelare och inte en påpiskare :).

    SvaraRadera
  6. Jag håller verkligen med om att det känns proffsigt att göra en alignment, jag vill understryka det, efter mitt senaste inlägg, då det låter som om jag ratar idén, vilket jag INTE gör.

    SvaraRadera
  7. För att summera vårt muntliga samtal på rummet där jag mötte dina farhågor runt alignmentet vill jag nu säga att:

    Alignmentet ska vara en översikt, ett redskap att se att jag fått med allt som ska vara med i en kurs, att min och elevernas arbetsbörda blir rimlig, ett hjälpmedel för att variera undervisningen genom att olika undervisningsformer föreslås. Alignmentet blir för mig alternativet till en detaljplanering veckovis (som jag inte sällan blir slav under), ett sätt att öppna upp för spontanitet och elevpåverkan.

    SvaraRadera
  8. Vad bra att du sammanfattade det vi sa. Jag vill göra alignment nu, i alla kurser :) Om bara tiden fanns. Kanonbra att ha i diskussioner med ämneskollegor.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...